Dunia, bersujud sudah!

27 01 2009

DUNIA, pada ketika kamu memanggilnya, maka dia akan datang kepadamu dengan segala macam pesona sehingga kanu tidak sabar untuk memilikinya.

Namun, apabila kamu mahu melihat akhirat, dunia akan mencuri pandanganmu. Pada tika itu, bayangan dunia pasti masih hidup di balik kelopak matamu meskipun kamu mahu katup dan tidak mahu melihatnya. Lalu kamu pun mengadu kepada Pencipta Dunia, sehingga matamu jadi basah.

Apabila kamu memilih akhirat, dunia akan merayu padamu. Tika itu, boleh jadi kamu pun goyah dengan rayuan yang sememangnya kamu bisa cair. Lalu kamu menutup telingamu. Tidak mendengarnya. Enggan menyelami bisikannya. Lalu, kamu sangat rindu dengan suara azan dan al-Quran di samping tahlil yang menggegarkan jiwamu.

Apabila kamu tidak mahukan dunia, nescaya dunia akan melamarmu. Lalu kamu menjadi sedih; kenapa masih dunia mencarimu sedangkan kamu sangat mahu melepaskannya. Dunia pun mula berbisik dalam hatimu. Maka kamu semakin kuat diuji. Lalu, kamu harus sentiasa mendidik hatimu dengan zikir tulus kepada Pemilik Hati Yang Maha Agung. Bila lama-lama, kamu pula mabuk dengan cinta dari syurga. Bermakna, gagal lagilah dunia untuk kali ini.

Apabila kamu menolak dunia, nescaya dunia akan sujud kepadamu. Maka, sekuat badai di lautan api, kamu pun tundukkan nafsumu. Lalu, kamu benamkan dahi ke bumi Tuhan dengan lautan iman yang sangat rindu. Kamu harus terus mendidik hatimu untuk Tuhan. Seraya seluruh kerajaan dirimu menjadi aliran zikir yang mengalir dalam darah ke segenap saraf. Menjadi makanan setiap sisi daging dan organ. Kamu ajarkan sekalian jasad menyebut nama Allah. Akhirnya, kamu sedar bahawa kamu itu tidak wujud. Kerana yang wujud itu Allah. Abadi selama-lamanya.

Maka katakanlah pada dunia; sudah cukup Tuhan untukku. Lalu aku bersedia untuk memilih akhirat.

 


Tindakan

Information

One response

13 05 2009
akhi kadir

Salam,mohon izin amik pic tasbih ni..ok salam pejuangan …

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s




%d bloggers like this: