Saya kan kakak…

18 01 2009
Selagi tidak menangis adik yang seorang lagi tu, selagi itulah disakatnya... Haih, Amin... Amin...

Selagi tidak menangis adik yang seorang lagi tu, selagi itulah disakatnya... Haih, Amin... Amin... (gambar sekitar tahun 1996)

“MARI sini, saya tengokkan,” sambil mengusap kepala Amin yang tampak berbenjol sudah di bahagian belakangnya. Ada juga kesan merah-merah. Katanya bahagian bawah dagunya pun sakit. Saya usik sikit, “sakit ke?”. Terus, dari lengan sampai ke tangan, pun merah-merah sikit. Usap pun usap juga, leter pun leter juga. Tapi dalam hati ini, sayu sebenarnya. (Ya Allah, kenapalah sampai jadi macam ini adik aku)…

“Macam mana sampai boleh jadi macam ni? Cuba awak bagitahu saya…”

“Budak-budak tu, dia pulas tangan Amin ke belakang, pastu ada yang hentam kat dada. Belakang pun kena…” cerita Sang Amin sambil tunjuk bagaimana tangannya dipegang, dan sebatang tubuhnya ‘dibantai’.

“Kepala tu?”

“Lepas tu, diorang hentak helmet kat kepala Amin…” rendah saja nada Amin. Ada nada sayu, sangat kasihan. Sedihnya hati ini mendengarnya. Melihat pula dia yang hincut pagi-pagi. Rupa-rupanya bertumbuk malam tadi. Kasihan pun, leter masih lagi. Bukan mahu marahkan Amin, tapi jangan sampai berlaku lagi perkara begini.

Punca berlaku ‘kes belasah’ ini tidak dapat diketahui. Amin masih tak bersedia untuk bercerita barangkali. Jadi, bermain-mainlah selalu hal ini di benak.

Entahlah. Tapi, andailah saya berada tika Amin dibelasah oleh budak-budak itu, rasanya saya masih berani untuk menjerkah supaya mereka melepaskan adik saya. Walaupun ‘apalah sangat yang ada dengan jeritan/jerkahan’ orang yang lemah macam saya pula, perempuan pula… namun sekurang-kurangnya saya tidak mahu benarkan mereka menyakiti adik saya. Meskipun taek-won-do saya pun tak sampai tali pinggang hitam, tapi kalau keadaan terdesak, keselamatan diri sendiri jatuh tempat kedua. Yang penting, orang yang kita sayangi tidak disakiti. Lagipun, saya kan kakak.

“Amin, awak janganlah nakal-nakal sangat. Saya ni tak daya hendak jaga awak yang dah besar panjang tu. Tapi, apa-apapun yang berlaku pada adik saya yang seorang ni, awak kenalah tahu, saya ni sayang awak. Tunggu awak saja kena sayang diri sendiri.”

Saya kan kakak awak.

 


Tindakan

Information

2 responses

19 01 2009
JHaZKiTaRo

a’kumm.. salam kenal dari bumi Dublin, Ireland.. saje2 lompat2 blog..🙂

19 01 2009
herbaqu

hello I am from indonesian, see my blog is beautiful, the article is very interesting, see the http://www.herbaqu.co.cc

Tinggalkan Jawapan

