Kelahiran (II)

31 10 2008

FADHILATUL Aufa binti Irfan. Maka dengan rasminya saya menjadi Achik Na kepada bayi comel ini. Baharu tengahari tadi selesai urusan pendaftaran dan pengeluaran sijil kelahiran bayi. Sudah dua hari berturut-turut mak cik ini ke pejabat pendaftaran. Nasib baik Tok Abahnya sudi temankan Acik Na dia. Semalam, dokumen asal tidak lengkap. Alhamdulilah, sebelum zohor tadi, selesai juga. Sempat juga saya perbaharui kad pengenalan sendiri – lewat sudah.

Bila sudah jadi mak cik, terasa diri tua pula (ehem, maksudnya dewasa). Tanggungjawab pun sudah bertambah sama. – hakikatnya, setiap hari yang bertambah, kita sentiasa bertambah dengan tanggungjawab dan soal jawab di akhirat nanti. Namun, biasanya kita lupa dan tidak sedar.

Isu perjuangan – entah kenapa, hari ini kerap sungguh bangkit isu yang memang sudah dominan ini. Tetapi, sejauh mana kita benar-benar serius memperjuangkan ‘perjuangan’ itu? Islam – bangsa – bahasa – budaya – dan apa lagi? Memperjuangkan syariat Islam itu adalah kewajipan. Tanggungjawab menyebarkan dakwah dan mengembangkan islah bukan tugas main-main. Seriusnya perlu. Pengorbanannya besar. Kesabaran harus selalu.

Dahulu kita sangat kecil untuk tanggungjawab yang sangat besar ini. Tika itu kita masih memakai label nama ibu yang melahirkan – dengan kaki kecil atas kain batik ibu. Kini, kita adalah atas nama sendiri dan atas tanggungjawab juga amanah tersendiri. Memikul atas bahu sendiri, berpijak atas tapak kaki sendiri. Satu-satunya kuasa yang tidak pernah berubah dari kaki ini kecil hingga kini – rahmat Yang Maha Pencipta. Dia Yang Esa. Sedang kita menuju kepada-Nya.

(sebenarnya tadi tika rehat-rehat, terasa banyak perkara yang ingin saya tulis, namun lupa pula bila sudah sampai malam). Kelmarin, saya ke hospital memandangkan selalu saja pitam, pening dan ‘gelap mata’ di samping keletihan dan seperti hilang tumpuan. Setelah melakukan ujian darah dan pemeriksaan kesihatan yang membuatkan saya terpaksa ‘bertapa’ di hospital sekitar empat lima jam tanpa teman dan makanan – rasa sangat tidak daya. Waktu doktor menyatakan bahawa saya menghidap Anemia, saya cuma angguk-angguk saja. Letih sudah. Biasa kalau dulu-dulu, bila jumpa doktor di Hospital Pekan, mak temankan. Tapi kali ini, mak di hospital besar, dan saya di unit pesakit luar di ‘hospital kecil’.

Sebetulnya saya sudah mengantuk, tapi masih mahu menaip. Hajatnya mahu warwarkan nama anak saudara sulung saya itu sahaja yang utamanya. Mahu tulis satu dua perkara lain, namun rasa tidak daya pula. Rasa semacam tidak boleh berfikir pula (uh, tidaklah seteruk itu – hiperbola saja).

Waktu untuk makan ubat sudah tiba. Sebelum Tok Ma si Aufa ni berleter sebab saya lewat makan malam, lebih baik saya bertindak segera. (Baiklah, mak… saya tengah makan la ni). Lain waktu saya sambung lagi, insyaAllah. Wassalam.

p/s: (kepada Farah Hanan, saya sudah lama cuba hubungi kamu, namun tiada respon, di mana kamu ya?)


Tindakan

Information

3 responses

1 11 2008
farah hanan

Ainaa…rse nk nangis je ble awk wt pesanan kt sni…t’haru sgt..sy pn lme cri awk,tp ssh jgk ye…sy blik pekan 7/11/08 ni..insyaAllah nti leh la jmpe..

1 11 2008
ainaamardhiah

Farah…

Maaflah kiranya diri ini mengabaikanmu…
bertahun tidak ketemu,
mahu lunasi rindu berbuku di kalbu,
moga ketemu, moga bertemu.

Farah, awak janganlah nangis, nanti saya nangis sama. Baharu kelmarin saya lalu di depan rumah awak, tapi macam tiada orang. Dari dulu lagi, saya cuba call rumah awak, tapi tiada dalam perkhidmatan. Sudah tukar nombor atau berpindah? Handphone pun tak dapat dihubungi.

2 11 2008
farah hanan

Ainaa..sori ye..kitorg ade je kt pekan,x pndh mne2 pn….tp sbnrnye x gne dh phone umh..huhu..sy ingt awk dh tau no bru sy..ngatkn yg mse awk blik ritu,awk cntct no bru ni..silap la kot..hehe..k..mga b’jmpe nti..ermm..sy ngah final skang ni..doakan sy najah ye..=)

Tinggalkan Jawapan

