Perginya tanpa isyarat

15 10 2008

BAHARU tadi saya masih terbaca status mesej seorang rakan sekolah lama. Bunyinya berbaur sedih. Tidak senang melihat rakan berduka. Di pinggir tetingkap YM nya ada gambar seorang kanak-kanak lelaki yang ceria. Senyum yang manis.

Menyapa beliau beberapa hari lalu, baharu saya tahu ; sehari sebelum raya, adiknya pergi buat selama-lamanya. Allah lebih menyayangi adik kesayangannya. Jenazah kecil itu selamat dikebumikan pada hari raya pertama lalu. Saya tahu sahabat saya ini sedang mengalami perasaan yang sukar dalam hidupnya. Saya mengenalinya sebagai seorang abang yang sangat ‘berbahagia’ dengan adik-adiknya. Bila ada kelahiran adik baharu, saya kira satu dunia mahu dia canangkan. Itulah antara roh mahabbah dalam kekeluargaan.

Umurnya baharu 3 tahun 8 bulan. Ya, sangat kecil untuk menahan tiang konkrit yang besar itu. Allah… berat untuk saya bayangkan. Namun, berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Buat saudara Faidhi dan keluarga, kami ucapkan takziah. Moga Allah kurniakan ketabahan buat kalian. Sabarlah dengan dugaan ini. Yakinlah, Allah Maha Adil dalam setiap perhitungan-Nya.

Buat semua pengunjung Melati Jiwa yang budiman, marilah kita sama-sama sedekahkan al-Fatihah untuk arwah Faiz Aiman bin Fauzi. Al-Fatihah…

Dunia ini terlalu sementara. Maka bersedialah untuk menghadapi sebarang keadaan yang mungkin tidak kita jangka. Kita tidak menjangka bila masanya kita akan kehilangan sesuatu yang disayangi. Dan, kita juga tidak menjangka bila saatnya kita sendiri yang akan pergi meninggalkan segala yang disayangi di sini, di dunia ini, menuju wilayah abadi.

Buat Faidhi ; Ada kalanya, senyum itu bermakna tabah.


Tindakan

Informasi

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s




%d bloggers like this: