Dunia dan kebalaannya

8 09 2008

DUNIA sudah sangat tua, uzur, tenat dan akan mati pada bila-bila masa. Dunia ini sudah sangat akhir dan kiamat sudah sangat dekat. Dunia sangat bala. Dunia juga medan pahala bagi ahli ibadah yang ikhlas menjadi hamba Allah.

Sesekali keluar untuk membaca masyarakat, tentu saya diserang sindrom ini. Panas, lemah dan ada waktu hampir hilang pertimbangan, kesedihan. Tidak kurang juga kekadang jadi sangat marah sehingga akhirnya ada derai air mata yang turun.

Bangsa yang musnah – Melayukah? Saya jadi sangat benci melihat bangsa ini yang sedang tidak sedarkan diri. Tidak sedar asal usul diri dan sesedap rasa saya meluahkan kebencian saya di sini. Tapi bukan semua begitu. Ya, yang saya benci itu pada puak ‘Melayu’ yang berambut merah, dengan pakaian tidak cukup kain, dengan tali leher yang mengikat waktu solat para korporat tertentu, perut-perut khianat, rasuah dan sebagainya. Itu baharu bicara tentang ‘bangsa’ belum agamanya.

Lihatlah, bacalah dunia hari ini; bangsa Melayu sedang rosak dan akan mati – melainkan segelintir.

Bala ini berada di kampung, bandar, pinggir bandar, bandar besar dan seterusnya. Juga di dalam dan luar negara; dalam keadaan subjeknya adalah – Melayu!

Sesetengah pendosa mengatakan perlakuan dosa lampau mereka adalah kerana kejahilan. Dari situ, mereka mahu rasa selamat kerana ‘yakin’ dengan pengampunan atas kejahilan tersebut. Sesetengahnya pula melakukan dosa bukan kerana kejahilan tapi kerana nafsu, maka itu adalah kezaliman yang keji. Kerana ilmu yang tinggi, dosa jadi mainan kerana ‘yakin’ ampunan Tuhan akan tiba. Mengulang dosa dan mengulang taubat. Tanpa sedar hayat dunia mati. Kerana dunia sudah sangat tua. Bagi yang berasa sentiasa muda melakukan dosa, bertaubatlah senasuhanya. Yang mana lebih seronok? Ketika sedang dating dengan Izrail, pilih ungkapan “rupa-rupanya inilah solatku yang terakhir” atau ungkapan “rupa-rupanya inilah dosaku yang terakhir”. Sila pilih.

Moga Ramadhan yang tiba ini meningkatkan ketakwaan kita pada Allah SWT.


Tindakan

Information

One response

8 09 2008
ezineaerticles » Blog Archive » Dunia dan kebalaannya

[…] Original ainaamardhiah […]

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s




%d bloggers like this: