Tembikai

13 05 2008

MANIS katanya. Sejuk. Baru keluar peti. Merah. Sedapkah? Saya tahu itu. Kami (sama kak Iman dan Fatema) ke J3 semalam. Awal-awal lagi udah nampak. Besar-besar tembikainya. Entah macam mana boleh terbeli juga. Ah, nampak sedap sungguh. ~buat biasa-biasa.~

Kari ikan semalam sedap sungguh. Boleh puji kelas pertama; walaupun pedas! 

Ada tembikai dipotong comel-comel dihidang sekali. Saya tengok saja.

Sedap ya? Saya tanya saja.

Saya pandang lama-lama; saya tengok saja. ~ah, macam sedap saja…~

Dulu-dulu pernah suatu Ramadhan, kami buka puasa ramai-ramai di rumah nenek. Meriah betul. Apa yang paling seronok ada jus tembikai; banyak sangat. Dengan penuh kegembiraan saya meminumnya seenak rasa. – kemudian sepanjang malam saya tidak boleh tidur ; lelah. Semacam udah sampai ajal saja.

Begitulah keseronokan dunia ini tidak untuk selama-lamanya. Jika mahu sangat selesa, bimbang kalau-kalau di hujung waktu diuji sampai nyawa terasa jadi sempit. – Peruntukkan hak yang sepatutnya: jangan zalim.

Jika ingin mendapatkan kesenangan untuk 5 minit, pastikan kita dapat bahagia untuk 5 jam. Jangan dengan keseronokan 5 jam kita menderita selama-lamanya di alam akhirat. 

-seperti seronoknya tembikai itu menghempap rongga peparu-

Bila dihambat peperiksaan dan urusan pelbagai, baharu terasa mahu ‘membeli’ kembali 5 minit bersantai sambil makan couscous. (bukan tembikai)

Walaupun saya tidak menyempat ‘bercerita’ dengan Melati Jiwa, namun tanpa disedari saya telah mencuri waktu ‘berbisik’ dengan Pesona Peribadi dalam mudarraj ini. Maaf😀 contoh yang tidak boleh ditauladani.

Bateri makin sesak; saya berhenti sekarang.

1254, 130508. alhebaby. Soussi

::: menghitung hari… detiknya pasti tiba, insyaAllah… 160 hari lagi!!! :::

 


Tindakan

Information

Tinggalkan Jawapan

