Budaya

23 02 2008

keris_dapur_nogo_sosro.jpg

RINTIK-RINTIK hujan di balik jendela mengusik lopak-lopak air belakang rumah. Kedinginan mula menggigit liang-liang roma. Sedetik memejamkan mata; meneraju pemikiran untuk sejuta langkah mendatang, menyapa seribu memori lalu di kantung kenangan. Ah, hari suram seperti ini mencuri penumpuan saya! ‘Ter’katup udah kitab syarah al-arbain an-nawawiyah. Aduhai, mudahnya hati berbolak balik. Mahu dicambuk sahaja yang nakal-nakal itu.
Lama sudah tidak meluangkan masa di sini; agak sibuk dengan urusan pelbagai.

Rindu untuk menulis itu ada, namun selalu sahaja cemburu pada masa untuk bersama-sama lambakan kitab yang perlu dijamah itu. Urusan tesis ini akan terus menerus mengganggu fokus menulis sehinggalah ‘hak’nya benar-benar selesai. Ya, saya masih sedang mencuba. ~kamu akan menjumpai sebuah ‘kehidupan’ dengan menulis…

Alhamdulillah, usai ‘Hari Malaysia’ yang sangat bermakna itu. Terasa sangat bersyukur menjadi rakyat Malaysia. Saya menyokong pernyataan bahawa; seorang anak watan akan lebih ‘ter’gilap semangat patriotisme setelah dia melihat negaranya ketika dari negara lain. ~ antara lainnya; Malaysia sangat kaya dengan budaya. Tidak salah berbudaya selagi mana selaras dengan syariat.

Seingat saya, saya tidak pernah berpeluang menyaksikan dikir barat, zapin dan silat secara langsung ketika di Malaysia sehinggalah semalam, di Mohamedia, Morocco. Memang terpegun melihat dikir barat yang mantap dengan paluan kompang, gendangan pelbagai. Teruja. Saya memuji persembahan itu sebagai; bagus; tahniah! ~kalau orang Melayu pun teruja, orang arab pasti ‘tidak sangka’ kita punya budaya se’hebat’ itu. Hihi…

Saya meminati seni mempertahankan diri. Dulu-dulu, ketika zaman kanak-kanak lagi, pernah mahu Aki ajarkan silat (saya dan sepupu saya, Azian saja yang semangatnya). Namun, pindah dari kampung dan usia Aki yang mendahului cita-cita membantutkan harapan kami. Ketika saya sudah berpindah meninggalkan kampung, saya masih mahu ikut masuk gelanggang silat gayung di Peramu Jaya, Pekan walaupun mak abah seperti bagi tidak bagi saja. Saya pendam. Entah kenapa mahu sungguh ‘bersilat’ (hihi… kelakar pula).

Sehingga sekolah menengah, akhirnya saya menyertai dengan rasminya persatuan taek-won-do (siap jadi presiden lagi). Namun, tidak lama; sehingga tali pinggang biru, saya berpindah sekolah, dan waktu itu tidak berpeluang untuk terlalu aktif kerana masalah kesihatan. (rasa pingin main bola jaring la pula…).

Walau bagaimanapun, ilmu dan pengalaman terasa sungguh mahal meskipun tidak banyak yang dipelajari. Nilai itu tetap ada. (Nyaris kami hendak ke Kedah untuk kejohanan Taek-won-do usai kejohanan peringkat negeri Pahang di Kuantan, lima enam tahun yang lalu)

Budaya Malaysia. Saya kira tidak salah kita ‘berbangga’ dengannya. Budaya itu keistimewaan kita. Kenapa mesti kita menyisihkan budaya? Cuma, perlu di’terap’ budaya itu mengikut acuan Islam; dan keistimewaan itu bertambah mahal.

(saya tidak mahu berhenti menulis lagi; tapi saya perlu berhenti untuk kembali membaca ‘kerja’ yang gendala ini) ~moga Allah permudahkan.


Tindakan

Information

One response

25 02 2008
wanoridz

cantiknya gambar2. Ada seni tersendiri….
Salam kenal dari bumi malaya…

eh nama blog ni sama dgn nama pets kami.
melati kesuma dewi…hehehe

Tinggalkan Jawapan

