Menunggu sesuatu dari langit?

24 11 2007

langit

KHAMIS lalu, entah apa yang melanda seisi Villa Salsabiela sehingga wujudlah istilah ‘kelas delay hari ini’ – amboi, sesuka hati sahaja empunya mulut itu. Alasan prof. selalu lewat memulakan hissoh tidak boleh diguna pakai. Sebagai pelajar, kita tetap harus selalu memintas guru ke kelas, bukan guru menunggu anak murid. (falsafah yang penting!). Hujan agak lebat hari tersebut. Teksi pun tiada yang mahu berhenti tumpangi kami. Jadi, terpaksa menggunakan plan B; jalan kaki seperti biasa, tetapi perlu tingkatkan kelajuan. Pun begitu, banyak perkara diocehkan sepanjang jalan. Sehinggalah ketika menghampiri pintu kuliah, ada suara menyapa, “Apa khabar?” terkejut yang amat. Spontan sahaja menjawab, “Alhamdulillah, kher…” – tercengang sedikit. Aduhai, sejak bila pula ustaz boleh berada di belakang kami? Udahlah banyak ocehnya kami pagi itu, berkepul-kepul asap keluar dari mulut. Segan bukan main lagi – cuma nasib baik ustaz pun kelewatan. Tidaklah terlalu rasa bersalah walaupun sejam sudah berlalu dari waktu atas jadual sebenar.

Teringat pula, ketika mengikuti kelas pertama dengannya awal semester ini, ustaz menunggu pelajar Malaysia di pintu, turut menyapa saya dengan “apa khabar?” suka benar beliau mempraktiskan bahasa Melayu yang kami promosikan padanya tahun lalu.

Pagi itu, kelas “siasah syar’ieyyah” seperti tidak menjadi sahaja. Pembelajaran hanya lebih tertumpu kepada perbincangan; daripada hal yang berkaitan dengan silibus minggu lalu sehinggalah isu semasa. Isu permasalahan pelajar universiti, isu Fakulti Pengajian Islam, pergaulan bebas atara lelaki dan perempuan, isu bertudung dan sebagainya. Itupun sudah cukup membingitkan dewan kuliah. Semangat betul budak-budak arab ini kalau diajak berbahas, berdebat (udah tidak jadi perbincanganlah) – begitulah selalu.

(emm… terasa berat pula untuk menghabiskan penaipan ini – nikmat sungguh menikmati ‘kouskous billaban’ tika ini, ~ aduhai… nantilah saya sambung balik)

Dulu-dulu ketika sekolah menengah, pernah juga hinggap ke gegendang telinga ini isu-isu berkenaan pelajar-pelajar universiti yang ragam pelbagai itu. Namun, saya perhati, isu yang melibatkan masalah dari fakulti pengajian Islam lebih popular diketengahkan. (amboi, macam fakulti lain itu malaikat sahaja). Kondisinya, saya kira begini;

1)Agama itu fitrah. Setiap manusia pada fitrahnya akan terpanggil untuk kembali kepada agama, keharmonian bertuhan, dan sebagainya.

2)Bidang Pengajian Agama itu suatu bidang yang berat (dari segi tanggungjawabnya). Barangsiapa yang berada di dalam bidang agama itu, tentu sahaja dugaannya lebih berat (terutama dalam menjadi role model kepada masyarakat, juga menyampaikan ilmu).

3) “nak minta bidang profesional, ‘result’ tak cukup bagus, ‘so’ belajar agama ‘je la’. Senang sikit. Asal dapat ijazah udah la” – pelajar yang memegang pundak tanggungjawab agama ini bukan ahlinya. Sekadar lulus dapat sijil, penghayatan sifar, atau atas permintaan ibu bapa – kasi lega hati orang tua saja. Itulah sebabnya saya kira kenapa i)bila pelajar Pengajian Islam buat salah, satu negara, dunia pandang. ii)timbulnya ungkapan “nama saja budak mengaji agama, tapi berdating, berkepit berdua juga lelaki perempuan” – hati-hati: itu adalah fitnah kepada Islam! (selain menjadi fitnah kepada ibu bapa di rumah itu, keluarga, agama, bangsa dan negara. Kalau rasa tidak boleh elak, kahwin sahajalah. Alasan bertunang bukan lesennya lagi. Apatah lagi entah bertunang entah tidak, tapi nampak macam laki-bini dah. – ada cop Halalkah?)

 Saya tidak memandang isu ini sebagai isu main-main (atau kita memandang Islam itu sebagai barang mainan?). Di dalam perbincangan kami lalu, timbul isu bertudung di kalangan pelajar agama (memanglah orang Arab ni rata-rata Islam, tapi samalah dengan orang Melayu ; Islam tapi…) di mana-mana sama sahaja. Pokok pangkalnya kita ini umat akhir zaman. (terdapat banyak isu yang ditimbulkan, tetapi saya hanya ketengahkan isu ini sebagai contoh dan gambaran) ruang diskusi antara pensyarah dan pelajar udah jadi seperti ruang berdebat pula. Ustaz memulakan isu apabila katanya pada suatu petang ketika pulang lewat dari kuliah, beliau ternampak seorang mahasiswi Fakulti Pengajian Islam yang ‘bersalin kulit’ sebelum meninggalkan kuliah. Jika paginya tutup litup bertudung, aurat terjaga tetapi petangnya; tudung sudah terbang entah ke mana, bersolek, gincu itulah inilah (difokuskan oleh ustaz sebagai ‘mutabarrijah’), pakaian yang tidak patut dipakai oleh “orang Islam”, bergaul bebas pula dengan lelaki. Apakah semua ini? Ada di kalangan ahli ‘debat’ itu mengatakan; sebilangan pensyarah anti kepada mahasiswi yang tidak bertudung, menyebabkan markah mereka untuk semester itu mungkin dimonopoli oleh penyarah; suka hati mereka hendak beri berapa pointer. Jadi, puak-puak free hair ini akan bertudung ketika sesi kuliah dengan pensyarah tersebut dan tidak dengan penyarah yang ‘cool’ sahaja. Ada juga mengatakan bahawa mereka ini hanya berpakaian menutup aurat atas ‘kongkongan’ ibu bapa, jadi apabila berada di luar pengawasan penjaga; mereka merasa terlalu merdeka untuk memakai apa sahaja, berkepit dengan sesiapa sahaja, keluar dengan sesiapa sahaja, bertabiat seperti jin atau malaikat, tiada siapa yang larang (cukup dahulu).

Dalam senario ini, kita dapat simpulkan; jika timbul ‘berita buruk’ di kalangan Fakulti Pengajian Islam, bukanlah bermakna fakulti ini yang ‘buruk’ tetapi sebilangan penuntutnya itu yang berperangai ‘buruk’. Bagi komuniti sekeliling, jalankanlah tanggungjawab menegur sahabat-sahabat mereka yang mula keluar tanduk itu, janganlah dibiarkan sahaja mereka tergelincir. Tidak sayangkan sahabatkah? Atau tidak takut nanti Allah tanya langsaikah tanggungjawab kita? Perihal penuntut yang ‘rasa tidak bersalah itu’ (anda suka-suka sahaja menjalani hidup dengan “ikut cara akulah!”, tapi tidak takutkah Allah tanya kenapa tidak “ikut cara Tuhan?” atau anda mahu dibalaskan perbuatan anda itu “ikut cara Tuhan?”. Itu antara anda dengan Tuhan, tetapi antara anda dengan manusia? (ibu bapa yang harapannya menggunung tinggi itu? Saudara mara? Rakan-rakan yang menyayangi anda? Rakan serumah anda? Sebilik anda? Rakan sekuliah anda? Pensyarah anda? Apakah anda fikir mereka tidak memikirkan ada? Apakah anda fikir mereka tidak sedih? Tidak kasihankah mereka yang 25jam sehari memikirkan anda? Sedangkan mereka juga punyai banyak hal yang menghurungi mereka. Mereka pun hidup juga, ada mata dan telinga dan segala pancaindera. Atau anda melihat mereka hanya seperti tunggul? (ini bukan soalan kosong, fikirkanlah. Moga Allah perkenan mengurniakan taufiq dan hidayah).

Kekadang kita tidak tahu, dalam ‘seronok’ kita menikmati hidup ‘ikut cara aku’, masih ada tangan yang menadah tangan mohon anda kembali pada Tuhan. Masih ada mata yang menangis saban malam memohon Allah kembalikan anda kepada cahaya-Nya… tapi anda tidak tahu, atau menyedarinya… (atau anda hanya mahu menunggu kutukan dari langit?)

“Wahai Tuhan yang membolak balikkan hati, jangan Kau palingkan hati kami setelah Kau beri petunjuk…”


Tindakan

Information

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s




%d bloggers like this: