Jangan Jadi Hamba Kepada Bala Ujian

21 11 2007

 merah-embun-bunga.jpg

 HANGAT berhujan. Panas sahaja perasaan ini. Baharu dijentik satu dua perkara yang ‘sedikit’ besar, sudah jadi ‘panas’ dalam dingin hujan di tanah Rabat ini. Ada debar yang laju menyesakkan dada dalam ketar tulang belulang dikesit kesejukan alam. Bukan hendaknya mempersalahkan sesiapa dalam satu dua hal ini, tetapi cukuplah untuk diri ini belajar bersabar. Tidak bijak bertindak melulu, apatah lagi memberontak. Belajar untuk bertenang, rasional.

Manusia ini, jika hendak diambilkira perihal masalahnya, tidak akan ke mana-manalah kita. Apa guna memikirkan masalah? Lebih baik berusaha mencari jalan penyelesaian. Tipulah kalau kita tidak runsing dengan masalah yang menyepak kotak minda. Tetapi, tidak tipu juga kalau kita tidak runsing, belajar bertahan; walaupun ribut taufan masalah sehebat mana pun melanda, tetap tenang, tiada gusar. Tidaklah wajib masalah itu disulami kerunsingan dan keserabutan.

Besar sangatkah masalah itu? Hebat sangatkah ujian itu? Mana lebih besar, ujian atau Pemberi Ujian? Mana lebih besar, Tuhan atau hamba? Mana lebih berkuasa? ~ Jangan jadi hamba kepada bala ujian.~

Kita ini hamba Allah. ~ Jangan jadi hamba kepada bala ujian.~

Jika kita terperosok dalam kegusaran memikirkan bala ujian yang dirasakan besar, maka akan jadi kecillah kita. Akan jadi hambalah kita; hamba kepada bala ujian. ~ Jangan jadi hamba kepada bala ujian.~

Tuhan tidak zalim pada hamba-hamba-Nya. Moga kuat, tabah hadapi mehnah dan tribulasi. Kita tidak seorang! Kita tidak mati walau dicaci. (ada masa, kita juga perlu jadi besar; kita tidak kecil walau diperlekeh dan diperkecil – Besar juga kita ini)

Kembali kepada Tuhan.
Allah…

(terasa mahu sahaja kubakar jiwa yang panas itu dengan ‘api rahsia’ yang mampu mengajar matanya dibanjiri ‘kedinginan api tahlil’ itu, kerana hangatnya membenamkan naluri…)


Tindakan

Information

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s




%d bloggers like this: